„INTEGRATOR KOMPETENCJI. Programy rozwojowe szkół w Gminie Serokomla”
6 maja 2024
GMINA SEROKOMLA realizuje projekt
„INTEGRATOR KOMPETENCJI. Programy rozwojowe szkół w Gminie Serokomla”,
nr projektu FELU.10.03-IZ.00-0162/23,
współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027, Priorytetu X Lepsza edukacja, Działania 10.3 Kształcenie ogólne.
Całkowita wartość projektu to 3 074 600,00 zł, w tym dofinansowanie 2 764 993,17 zł.
Wysokość wkładu z Funduszy Europejskich wynosi 2 613 410,00 zł.
Celem głównym projektu jest podniesienie jakości świadczonych usług edukacyjnych, wyrównywanie szans edukacyjnych i zwiększenie potencjału do prowadzenia edukacji włączającej dwóch szkół podstawowych z terenu gminy Serokomla na podstawie działań wynikających z programów rozwojowych tych szkół, skutkujących nabyciem lub rozwinięciem kompetencji oraz wsparciem uzdolnień, zainteresowań 300 uczniów (140K/ 160M) i rozwinięciem kwalifikacji 45 nauczycieli (35K/ 10M) do 31.12.2025r.
Grupę docelową stanowi łącznie 300 uczniów, w tym: 210 uczniów ze Szkoły Podstawowej Im. Marii Konopnickiej w Serokomli, wchodzącej w skład Zespołu Szkół w Serokomli, ul. Warszawska 28, 21-413 Serokomla i 90 uczniów ze Szkoły Podstawowej w Krzówce, Krzówka 37, 21-413 Serokomla oraz 45 nauczycieli tych szkół podstawowych dla których organem prowadzącym jest Gmina Serokomla. W ramach projektu łącznie 70 rodziców/ opiekunów prawnych uczniów skorzysta z możliwość doskonalenia umiejętności wychowawczych.
Zaplanowane w projekcie działania bezpośrednio przyczynią się do osiągnięcia:
- Celu Polityki 4. Europa o silniejszym wymiarze społecznym, bardziej sprzyjająca włączeniu społecznemu i wdrażająca Europejski filar praw socjalnych,
- Celu szczegółowego 4f) Wspieranie równego dostępu do dobrej jakości, włączającego kształcenia i szkolenia oraz możliwości ich ukończenia, w szczególności w odniesieniu do grup w niekorzystnej sytuacji, od wczesnej edukacji i opieki nad dzieckiem przez ogólne i zawodowe kształcenie i szkolenie, po szkolnictwo wyższe, a także kształcenie i uczenie się dorosłych, w tym ułatwianie mobilności edukacyjnej dla wszystkich i dostępności dla osób z niepełnosprawnościami.
Osiągnięcie założonego w projekcie celu głównego możliwe będzie dzięki realizacji zaplanowanych w projekcie działań wynikających bezpośrednio z przeprowadzonej diagnozy potrzeb. W oparciu o zdiagnozowane potrzeby zaplanowano w projekcie następujące działania:
» Upowszechnienie modelu dostępnej szkoły poprzez dostosowanie szkół i realizowanego nauczania do specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów oraz do potrzeb nauczycieli z niepełnosprawnościami,
» Organizację i realizację dodatkowej oferty dydaktycznej, przyczyniającej się do rozwoju kompetencji społeczno-emocjonalnych, umiejętności podstawowych, przekrojowych i zawodowych, niezbędnych na rynku pracy, w tym kompetencji cyfrowych oraz rozwijających talenty i zainteresowania uczniów,
» Podniesienie jakości kształcenia i rozwoju umiejętności uczniów poprzez zakup dodatkowego doposażenia do dwóch szkół objętych projektem, niezbędnego do prowadzenia zaplanowanych zajęć dodatkowych. Pomoce te wykorzystane będą zarówno w trakcie realizacji projektu jak też po zakończeniu jego realizacji w okresie trwałości,
» Organizację i udzielenie pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów oraz wsparcie rodziców/opiekunów prawnych uczniów i nauczycieli w zakresie stymulowania rozwoju ucznia,
» Doradztwo edukacyjno-zawodowe lub zawodowe dla uczniów (w tym indywidualne oraz na każdym etapie kształcenia zajęcia zawodoznawcze u pracodawców),
» Doskonalenie zawodowe nauczycieli zatrudnionych w szkołach objętych wsparciem, w tym w zakresie pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami,
» Podnoszenie jakości systemu zarządzania szkołami i placówkami oświatowymi, w tym kompetencji kadry zarządzającej.
Udział w projekcie wyrówna dostęp dzieci i młodzieży z terenów wiejskich do usług edukacyjnych o wysokiej jakości oraz pozwoli na przełamanie barier w zakresie mobilności edukacyjnej (zajęcia realizowane w miejscu/ w pobliżu miejsca ich zamieszkania, bez konieczności dojazdu do większych ośrodków) oraz zwiększy dostępność dla osób niepełnosprawnych –przewidziano możliwość skorzystania z usług dostępowych.
Rezultaty projektu:
» 2 szkoły objęte wsparciem, w tym sfinansowanie kosztu najpilniejszych racjonalnych usprawnień dla osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi,
» 300 uczniów szkół i placówek systemu oświaty prowadzących kształcenie ogólne objętych wsparciem,
» 45 przedstawicieli kadry szkół i placówek systemu oświaty objętych wsparciem,
» 100 uczniów o specjalnych potrzebach rozwojowych i edukacyjnych, objętych wsparciem,
» 110 uczniów uczestniczących w doradztwie zawodowym,
» 300 uczniów, którzy nabędą kompetencje po opuszczeniu programu,
» 45 przedstawicieli kadry szkół i placówek systemu oświaty, którzy uzyskają kwalifikacje po opuszczeniu programu.
#FunduszeUE #FunduszeEuropejskie
Główne biuro projektu:
Urząd Gminy Serokomla, ul. Warszawska 21, 21-413 Serokomla
Lokalne biura projektu:
Szkoła Podstawowa im. Marii Konopnickiej w Serokomli wchodząca w skład Zespołu Szkół w Serokomli, ul. Warszawska 28, 21-413 Serokomla.
Szkoła Podstawowa w Krzówce, Krzówka 37, 21-413 Serokomla.